Fietsrapport Boechout/Vremde - 2024
Comfortmeting
Inhoud

"Meer mensen veilig op de fiets". Dit is de slogan van de Fietsersbond.
Het is tevens de bekommernis van onze politici die beseffen dat de fiets een alternatief kan zijn voor de auto.
Meer mensen op de fiets betekent dan ook minder auto's op onze soms overvolle wegen.

Om meer mensen op de fiets te krijgen, kan je ze proberen te overtuigen met sensibiliseringsacties zoals "Met Belgerinkel naar de Winkel".
Bedrijven kunnen fiscaal gestimuleerd worden om vergoedingen uit te betalen aan werknemers die met de fiets komen werken.
Maar al die maatregelen hebben pas echt effect als het fietsen zelf niet alleen veilig maar ook aangenaam en comfortabel kan gebeuren.
Vooral nodeloze oneffenheden in de weg worden door veel fietsers als ergerlijk ervaren.

In principe moet een fietspad minstens hetzelfde wegdekcomfort bieden als de rijbaan ernaast (Vademecum Fietsvoorzieningen).

In Boechout hebben we in 2012 voor het eerst de comfortmeting uitgevoerd. In 2018 voor de tweede keer. Gezien het vademecum gewijzigd is en we de scores conform hiermee hebben aangepast, kunnen we geen vergelijking maken met de voorbije fietsrapporten.
Een belangrijk verschil in de aangepaste versie zijn de nieuwe (mininum) breedtes. Dit door enerzijds het toenemend fietsverkeer, maar ook door de variatie van fietstypes. We hebben deze keer de score voor de breedte apart in kaart gebracht.

De gegevens zijn verzameld op een rekenblad waarmee de diverse scores worden berekend voor trillingscomfort en buffer.
De scores zijn als volgt berekend:

  1. Comfort op basis van het materiaal:
    1. groen: zeer goede en goede asfalt, goede doorlopende beton
    2. blauw: asfalt, beton, zeer goede klinkers
    3. oranje: slecht asfalt, slechte betonplaten, klinkers, zeer goede halfverhardingen
    4. rood: slechte klinkers, halfverhardingen, grond, kasseien

  2. Breedte op basis van de verhouding van de effectieve breedte tot de minimum breedte voorgeschreven door het vademecum, waarbij 10/10 wordt gegeven voor een fietspad met de breedte van het vademecum en 0/10 voor een fietspad met de helft van die breedte.
    De 'effectieve breedte' berekenen we als 'de breedte van het fietspad - tekort aan breedte van de bufferzone'. Volgens het fietsvademecum moet de bufferzone 50 cm zijn voor een fietspad in een straat met 50 km/u en 150cm (exclusief parkeerplaatsen) voor een straat met regime van 70 km/u. Paaltjes die te dicht staan kunnen de effectieve breedte ook beïnvloeden.
    Dit levert ons 4 categoriën breedte:
    1. minstens 7,5/10: groen
    2. minstens 5/10: blauw
    3. minstens 2,5/10: oranje
    4. minder dan 2,5/10: rood

De kaart hieronder geeft een overzicht van het COMFORT van de gëvalueerde wegen.

Bekijk Comfortmeting - Fietsrapport Boechout-Vremde op een grotere kaart

De tweede kaart hieronder geeft een overzicht van de BREEDTE van de gëvalueerde wegen.

Bekijk Comfortmeting - Fietsrapport Boechout-Vremde op een grotere kaart

De tabel met alle metingen staat hier.

Het aantal km fietspaden is lichtjes gestegen. Er zijn de afgelopen jaren verschillende soorten van fietsinfrastructuur gerealiseerd:

  1. Fietsstraten en wijken met zone 30. Een aantal hiervan liggen op een BFF route. Volgende straten zonder fietspad liggen in een zone 30 en op een BFF route:
    • Frans Segerstraat
    • Heuvelstraat
    • Sint-Gabriëlstraat
    • Speelhofweg
    • kleine Vremdesesteenweg
    • Weverstraat (zone 30 tot Boechoutveldweg)
    • Wommelgemsesteenweg (zone 30 tot Pietingbaan)
  2. Doortrekking van de Fietsostrade F11 richting Mortsel en Lier.
  3. Begin van verbeteringen aan de Provinciesteenweg richting Lier.
  4. Verbindingen naar woonkernen. Het zijn meestal korte paden los van bestaande straten, toegankelijk voor fietsers en voetgangers. Deze zijn belangrijk voor de inwoners van onze gemeente maar gezien de focus op BFF routes, niet opgemeten.

Er zijn ook nog wegen die op een BFF route liggen die geen fietspad bevatten en waar de maximum snelheid hoger is dan 30 km/u. Ze zijn niet opgenomen in de metingen gezien er geen fietspad ligt, maar zijn dus niet in orde. Ze bedragen ongeveer 1/6de van het totaal aantal km fietsroutes. Het zijn:

  • Broechemsesteenweg voorbij Don Bosco
  • Smeendijk
  • Weverstraat voorbij Boechoutveldweg
  • Wommelgemsesteenweg voorbij Pietingbaan

Volgend nieuw fietspad vinden we toch wel een speciale vermelding waardig. Het fietspad in de Dr Theo Tutsstraat, en een deel van de Jan Frans Willemstraat. Het ligt in een enkelrichtingsstraat die fietsstraat geworden is. Fietsers die meerijden in de richting van de auto's rijden op de (versmalde) baan. Fietsers in de tegengestelde richting rijden op het enkelrichtingsfietspad. Het fietspad ligt mooi vlak, en waar er garagepoorten zijn is enkel de boordsteen schuin in plaats van recht. Het fietspad is eigenlijk niet breed genoeg volgens het vademecum maar er is desnoods wel uitwijkmogelijkheid op het gelijkliggend voetpad. Gezien het verhoogd ligt ten op zichte van de rijbaan, geeft het wel een veilig gevoel. Er is niet echt een buffer met de straat, maar de straat zelf is een fietsstraat, dus traag verkeer. We vinden dit ontwerp duidelijk geslaagd.