Fietsrapport Edegem - 2014
Fietsparkeren
Inhoud

Een fietser verwacht, net als een automobilist, aan zijn bestemming een veilige en comfortabele fietsparking. In een goede stalling kan een fiets op zijn minst met het kader aan een vast voorwerp bevestigd worden, en niet alleen het voorwiel laten inschuiven.

Een fietsparking hoort bij alle publiek toegankelijke bestemmingen met een eigen autoparking, niet alleen alle publieke instellingen maar ook bijvoorbeeld aan grote winkels en sportclubs. Daarbij zijn in winkelstraten verspreide kleinschalige fietsbeugels aangewezen. Waar langdurig gestald wordt (station, belangrijke OV-haltes, avondscholen enz ...) moet de stalling overdekt en verlicht zijn.

Lees meer in het Fietsersbond Memorandum Gemeenteraadsverkiezingen 2012, punt 2 Directheid.

Fietsersbond afdelingen Edegem, Hove en Kontich deden al een screening van de fietsenstallingen in 2009; in 2012 en 2014 volgt de opvolging. Aartselaar en Boechout kwamen in 2012 met hun eerste screening.

Wij tonen hier alle publiek toegankelijke fietsenstallingen met foto en score op 10. Waar een stalling gewenst is maar ontbreekt, blijft de score 0.

De score wordt opgebouwd als volgt:

  • 1 punt voor ligging t.o.v. de bestemming: 1= ok, 0= te ver, slecht bereikbaar of onlogische ligging of overrijdbaar door auto’s of moeilijke passage te voet
  • 2 punten voor capaciteit: 2= ruim genoeg; 1= soms volzet; 0= vaak volzet (bij normaal gebruik)
  • 3 punten voor veiligheid: 3= prima, 2= goed, 1= matig, 0= slecht: betreft vooral het vastklinken van de fiets en sociale controle
  • 3 punten voor comfort: 3= prima, 2= goed, 1= matig, 0= slecht: steun aan de fiets, tussenruimte, overdekt en verlicht indien nodig
  • 1 punt voor onderhoud: 1= ok, 0= ophoping vuil, bladeren of vervormd of verroest ...

Het totaal geeft een score op 10, waarbij de veiligheid en comfort zwaar doorwegen.

Om 2 of 3 te behalen op veiligheid moet het mogelijk zijn om het kader van de fiets met een slot vast te leggen. Een klassieke wielklem behaalt dus maximaal 1 op 3 voor veiligheid.
Om 2 of 3 te behalen op comfort moet de stalling enerzijds voldoende steun bieden en anderzijds moet de tussenafstand minstens 40 cm bedragen (conform Stallingswijzer, uitgave VSP 2001).

Een score van 5/10 = ergens tussen 4 en 6, en dus niet zeker een geslaagde stalling. In de samenvatting zijn de goed scorende stallingen (7 of meer) tegenover de rest geplaatst.

Daarnaast tellen we het aantal beschikbare plaatsen per stalling, in THEORIE (bv aantal wielklemmen) en in PRAKTIJK: hoeveel fietsen kunnen er eigenlijk comfortabel staan. Het verschil tussen theorie en praktijk geeft een indicatie van de ontwerpkwaliteit.

De scoringsmethode is niet meer dezelfde als in 2009. De totale scores kunnen hierdoor wat verschillen. Wat in 2009 een goede stalling was, zal ook bij deze audit hoog scoren.

Meer uitleg over ons scoresysteem vindt u hier.

De kaart hieronder geeft een overzicht van alle stallingen. Klik op een ikoon om de details en score te zien. De foto's in de beschrijving worden vergroot door erop te klikken.

Legende:
   Parking met score 7 of hoger: prima!    Parking met score lager dan 7: kan beter...    Ontbrekende parking


Bekijk Fietsrapport Edegem - Fietsparkeren op een grotere kaart

Voor een volledige inventaris van de binnenwegen met alle details verwijzen we naar een afzonderlijke tabel. Je vindt daarin per wijk alle fietsparkeerplaatsen met telkens de scores voor ligging, capaciteit, veiligheid, comfort, onderhoud en een totaal score. Je vindt telkens ook wat duiding bij de scores. Onze prioriteiten zijn ingekleurd.

We hebben voor Edegem 108 locaties beschreven; daarvan hebben 22 plaatsen (1 op 5 !), een fietsenstalling die voldoet, met een score van tenminste 7 op 10. Op 30 plaatsen ontbreekt nog een fietsenstalling. Die plaatsen zijn met een nul meegerekend in de totaalscore, die voor Edegem op 36% uitkomt. De specifieke scores zijn: ligging 63%, capaciteit 43%, veiligheid 31%, comfort 24% en onderhoud 43%. Zie tabel hieronder.

Het goede nieuws voor Edegem zit in een kleine vooruitgang tegenover 2009: het aantal plaatsen met een goed scorende stalling is gestegen van 15 naar 29 of van 26% naar 36% van het aantal bestaande fietsenstallingen. Onze oproep uit 2009 om bijvoorbeeld aan de kerken een fietsenstalling te plaatsen, is niet in dovemansoren gevallen: ondertussen staan er fietsbeugels aan St-Jozef en de H. Familie ... nu nog St Antonius en de Basiliek!

Aan de poort van basis- en kleuterscholen is een goede steun nuttig, bijvoorbeeld om je kleuter in het fietsstoeltje te heffen. Een goed voorbeeld staat er nu op het Pieter Van Malderenplein (M20). Twee handelaars zonder eigen autoparking hebben geļnvesteerd in degelijke fietsbeugels en verdienen een pluim (al tellen we dit niet mee in de gemeente-score): Stoot Optiek (F18) en Apotheek Hovestraat (C09).

De groene slotpalen, veel geplaatst in winkelstraten en aan bushaltes, vallen volledig door de mand en zouden beter vervangen worden.



Goede nieuwe beugels aan St-Jozef ...
... en aan OLVE Familia.
Slotpalen - te vervangen.



Onze prioriteiten voor verbetering zijn:

  1. De winkelstraten in het centrum: Hovestraat (C06) en Strijdersstraat (C11, F11): daar zijn verspreide, kleinschalige leunbeugels nodig.
  2. Sporthal De Willecom (C14): grote behoefte aan goede leunbeugels aan de voorkant.
  3. Postkantoor Drie Eikenstraat (F23): heeft geen echte fietsenstalling, terwijl er plaats genoeg is.
  4. Baanwinkels: meestal voorzien van erg magere fietsparkeervoorzieningen. Typische voorbeelden zijn die aan de Mechelsesteenweg bij Fun (B06) en Hubo (B08).
    Bij (her)aanleg van parkings is meer aandacht en budget voor fietsvoorzieningen nodig. De gemeente kan, via de bouwvergunning, hierin regulerend optreden.
  5. Supermarkten: Carrefour Molenveld (M08): nu een verwarrende toestand, met een bereikbaarheidsprobleem voor voetgangers erbovenop; Carrefour Express Boniverlei (C28) is een nieuwe superette zonder enige fietsvoorziening.
  6. Voetbalstadion Jan Verbertlei (B11): de foto zegt genoeg ...

De fietsenstallingen verspreid over het vernieuwde gemeenteplein zijn een mooie verbetering, al zou aan die hoge beugels een tussenstang nog meer steun geven aan kinderfietsen.

Thuisparkeren

Deze studie bekeek alle publieke bestemmingen, maar veel Edegemnaars hebben het thuis ook moeilijk om hun fiets goed te parkeren. Daarom vragen wij ook aandacht voor buurtstallingen, voortuinstallingen en bouwvoorschriften.

  • Buurtstallingen: het model van de nieuwe fietsenrekken aan hoek Rotenaard/Opstal (B12) en hoek Archimedeslaan/A.Coolslaan (C29) mag verder uitgebreid worden bij kleinschalige appartementsgebouwen en rijwoningen zonder voortuin, eventueel overdekt.
  • Voortuinstallingen: waar de voortuin de enige mogelijkheid is om fietsen thuis te parkeren, moet soepel worden omgegaan met bouwvergunningen voor aanleg van een overdekte fietsenberging. Voor meer info kan u ons contacteren .
  • Bij Nieuwbouwprojecten voor woningen (bv Condominium Molenveld) is nog altijd te weinig aandacht voor het thuis stallen van fietsen.

Opvolging

De gemeente moet, met de hulp van de Fietsersbond, enerzijds het goede voorbeeld geven en anderzijds de handelaars en andere uitbaters aansporen tot het plaatsen van aantrekkelijke fietsenstallingen. Door mooie, veilige en comfortabele fietsparkings te voorzien, worden mensen aangemoedigd om met de fiets te gaan winkelen, sporten, ontspannen ... Fietsersbond Edegem blijft de actuele toestand van het fietsparkeren permanent opvolgen. Bij elke verbetering passen wij de tabel en de score aan.

Documentatie

Voor meer info kan u ons contacteren op fiets.edegem@gmail.com. Meldingen zijn altijd welkom.